Szkoła realizuje koncepcję pracy nastawionej na ucznia.
Staramy się, by nasza szkoła była miejscem, gdzie dziecko ma możliwość kreowania swojej własnej osoby i ścieżki rozwoju. W ramach różnych działań może rozwijać własne umiejętności, zainteresowania i talenty w sposób spersonalizowany – począwszy od indywidualnego podejścia w czasie zajęć lekcyjnych, poprzez innowacyjne metody i narzędzia edukacyjne, po „tutorową”, indywidualną opiekę oraz różnorakie formy zajęć dodatkowych.
Centralną rolę we wszelkich działaniach szkoły odgrywa uczeń, a nauczyciele pełnią rolę coachów dbających o indywidualny rozwój uczniów, wspierają.
W oparciu o pakiet testów on-line dotyczących inteligencji wielorakiej, w ramach projektu indywidualni.pl określane są mocne strony dziecka, jego talenty, rozpoznawany jest indywidualny styl uczenia się dla każdego ucznia, co pozwala dobrać odpowiednie formy, metody i sposoby efektywnego uczenia się oraz metody i techniki aktywnego nauczania. Wiele założeń programowych realizowanych jest w formie projektów, które pozwalają rozwijać umiejętności potrzebne naszym uczniom teraz i niezbędne w przyszłości. Podczas twórczych , kreatywnych zajęć angażujących uczniów do współpracy rozwijana jest nie tylko wiedza i umiejętności, ale i kompetencje społeczne.
Nie pochylaj się nad dzieckiem, kucnij, usiądź, poszukaj- brzmi nasze motto.
– „Nie tylko słuchamy, ale i słyszymy”.
– „Staramy się realizować marzenia i wizje uczniów- nie własne”.
-„Zmieniamy plan działania w czasie zajęć, widząc aktualne potrzeby naszych uczniów
”- mówią nauczyciele.
Realizowana w szkole innowacja pedagogiczna „Wychowac czlowieka madrego”pozwala przeszkolonej kadrze nauczycieli -tutorow czuwac nad indywidualnym rozwojem samodzielności i poczucia odpowiedzialności uczniów za swój proces uczenia się, poprzez doskonalenie takich umiejętności jak: samodyscyplina, planowanie własnego rozwoju, prawidłowy wybór drogi życiowej, wyznaczanie celów i konsekwentne realizowanie przyjętych planów. Takie działanie wpływa na wzrost u uczniów samoakceptacji i poczucia wartości własnej, otwartości i życzliwości dla innych – dzięki czemu stają się oni odważniejsi w głoszeniu własnych poglądów i podejmowaniu samodzielnych decyzji.
Sukces edukacyjny możliwy jest dzięki współpracy i zaangażowaniu nie tylko uczniów i nauczycieli, ale także rodziców, którzy odgrywających aktywną rolę w życiu naszej szkoły. Często uczestniczą w rozwoju całej społeczności szkolnej, nie tylko własnych dzieci np. prowadząc warsztaty o swoim zawodzie, zajęcia dodatkowe związane z własnymi umiejętnościami i zainteresowaniami (zajęcia z ceramiki, kroju i szycia itd.)
Za wszystkie podejmowane w szkole działania mające na celu wspomaganie rozwoju uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji, Gdyńska Szkoła Społeczna otrzymała, podczas zewnętrznej ewaluacji problemowej przeprowadzonej przez Kuratorium Oświaty w Gdańsku- organu nadzorującego pracę szkoły, najwyższa ocenę określającą spełnianie wymagań na poziomie A.